Need and Constraints of Scientific Approach in Indian Education System
भारतीय शिक्षा प्रणाली में वैज्ञानिक दृष्टिकोण की आवश्यकता एवं बाधाएं
DOI:
https://doi.org/10.53573/rhimrj.2022.v09i07.011Keywords:
National Education Policy, Indian Education System, Curriculum, Scientific MethodAbstract
Scientific temper is an attitude of logical thinking. Scientific approach is the application of scientific method by an individual in the decisions of his/her daily life. Scientific temper enables the general public to take rational decisions in life along with freeing them from superstition and orthodoxy. Educated people in general public are also spending time, labor and money in superstition and orthodox practices, therefore it is necessary to develop scientific attitude among all people irrespective of age, caste, creed and religion for the overall development of the country and society. There are two ways to achieve the above mentioned goal- first, organizing different types of programs and second, scientific approach should be made an integral part of school-college curriculum. Various commissions, committees and education policies have focused on this aspect. The presented research paper focuses on the need and constraints of scientific approach in the education system. The recommendations related to the scientific approach of the new National Education Policy 2020 have been analysed. The challenges, limitations and suggestions of the education system in dissemination of scientific approach are discussed in the research paper.
Abstract in Hindi Language:
वैज्ञानिक दृष्टिकोण तार्किक सोच की एक मनोवृत्ति है। किसी व्यक्ति द्वारा अपने दैनिक जीवन के निर्णयों में वैज्ञानिक पद्धति का उपयोग करना ही वैज्ञानिक दृष्टिकोण है। वैज्ञानिक स्वभाव आम जनता को अंधविश्वास व रूढ़िवादिता से मुक्त करने के साथ जीवन में तर्कसंगत फैसले लेने में सक्षम बनाता है। आम जनता में शिक्षित लोग भी अंधविश्वास व रूढ़िवादी प्रथाओं में समय, श्रम व धन व्यय कर रहे हैं इसलिए देश और समाज के समग्र विकास के लिए उम्र, जाति, पंथ, धर्म के सभी लोगों में वैज्ञानिक दृष्टिकोण विकसित करना आवश्यक है। उपर्युक्त लक्ष्य को प्राप्त करने के दो तरीके हैं-पहला, विभिन्न प्रकार के कार्यक्रमों का आयोजन व दूसरा, वैज्ञानिक दृष्टिकोण को स्कूल-काॅलेज के पाठ्यक्रम का अभिन्न अंग बनाया जाए। विभिन्न आयोगों, समितियों व शिक्षा नीतियों ने इस पहलू पर ध्यान केंद्रित किया है। प्रस्तुत शोध पत्र शिक्षा प्रणाली में वैज्ञानिक दृष्टिकोण की आवश्यकता व बाधाओं पर केंद्रित है। नई राष्ट्रीय शिक्षा नीति 2020 की वैज्ञानिक दृष्टिकोण से संबंधित सिफारिशों का विश्लेषण किया गया है। वैज्ञानिक दृष्टिकोण के प्रसार में शिक्षा प्रणाली की चुनौतियों, सीमाओं और सुझावों पर शोध पत्र में चर्चा की गई है।
Keywords: राष्ट्रीय शिक्षा नीति, भारतीय शिक्षा प्रणाली, पाठ्यक्रम, वैज्ञानिक पद्धति
References
Haksar P N, Ramanna R & Bhargava P M. (1981). A statement on scientific temper, The Nehru Centre.
Roy S. (2007). Beyond belief: India and the politics of postcolonial nationalism, Duke University Press.
Nehru, J. L. Discovery of India (1946),Centenary Ed., Oxford University Press,1989. p. 512.
अनुच्छेद 51।ए भाग 4।, भारत का संविधान
Viswanathan, B. The Relevance And Need Of Scientific Temper,
http://203.199.213.48/1040/1/THE_REVELEVANCE_AND_NEED_OF_SCIENTIFIC_TEMPER2.pdf, Retrieved on 09-12-2011
Kalbag, S.S. (1991), Developing Scientific Temper, http://www.vigyanashram.com/html/C-28.pdf, Retrieved on 09-12-2011
World Happiness Report 2021, p. 21,22
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/most-atheist-countries
Soumitro Banerjee, Achary Prafulla Chandra Ray: An epitome of Scientific attitude and human values, Breakthrough, Vol, 15, 1. May 2011 https://breakthroughindia.org/wp-content/uploads/2020/05/pcray.pdf
Adfer Rashid Shah, Economic & Political Weekly Vol. 55, Issue No. 46, 21 Nov, 2020
राजस्थान पत्रिकाः 16 मई 2018 ¼https://youtu.be/nRbRgkkSUD4½
Times of India (2018) Rajasthan MLAs fear assembly haunted by ‘evil spirits’ 23 February, Available at: https://timesofindia.indiatimes.com/city/jaipur/rajasthan-mlas-fear-assembly-haunted-by-evil-sprits/articleshow/63038108.cms (accesed 22.09.2020
Tyagi, B.K. VIPNET News 2014,12(2), 2, https://www.linkedin.com/pulse/need-developing-scientific-temper-india-hardev-singh-virk
Science Education in India: A Misnomer for Scientific Temper, Journal of Scientific Temper Vol 8(3&4), JULY-DEC 2020, pp. 140-141
Kumar R and Singh S. (2017), The State of Science Education in Post-Independent India: A Synoptic Review and Future Direction, Journal of Humanities and Social Science.
Sarangapani P M. (2014). Three challenges facing Indian school science education, Retrieved from: https://goo.gl/NNWvLR.
राष्ट्रीय शिक्षा नीति 1968, पृ. 41
https://www.education.gov.in/sites/upload_files/mhrd/files/document-reports/NPE-1968.pdf
राष्ट्रीय शिक्षा नीति, 1986, पृ. 4,25,29
https://ncert.nic.in/pdf/nep/Policy_1986_eng.pdf
11 Five Year Plan, p. 30,
https://www.education.gov.in/sites/upload_files/mhrd/files/document-reports/XIPlandocument_1.pdf
एनसीएफ 1975, पृ. 4
एनसीएफ 1988, एनसीआरटी, पृ. 5,8
एनसीएफएसई 2000, पृ. 40
नेशनल फोकस ग्रुप आॅन टीचिंग आॅफ साइंस, एनसीएफ 2005, पृ. 11,
https://ncert.nic.in/pdf/focus-group/science.pdf
नेशनल फोकस ग्रुप आॅन टीचिंग आॅफ साइंस, एनसीएफ 2005, पृ. 28, https://ncert.nic.in/pdf/focus-group/science.pdf
National Education Policy 2020, p-4,5
https://www.education.gov.in/sites/upload_files/mhrd/files/NEP_Final_English_0.pdf
Saxena A. (Jan.-Apr. 2014). Understanding Scientific Temperament and Assessing its Social Relevance, Journal of Scientific Temper, Vol. 2(1&2), pp. 123
Saxena A. (Jan.-Apr. 2014). Understanding Scientific Temperament and Assessing its Social Relevance, Journal of Scientific Temper, Vol. 2(1&2), pp. 121-140.