Analytical analysis of the stories of Anamika's 'Pratinayak' collection
अनामिका के ‘प्रतिनायक’ संग्रह की कहानियों का विश्लेषणात्मक अनुशीलन
DOI:
https://doi.org/10.53573/rhimrj.2023.v10n02.018Keywords:
Economic crisis, atheism, philosophies, foreman, S.D.O.Abstract
The only short story collection of 'Anamika' was published in the year 1979 from 'Pratinayak' Vidya Prakashan, Kanpur. There are a total of 11 stories in this collection. In the book Anamika: An Evaluation edited by Abhishek Kashyap, Anamika expresses her views on the future of the story, saying – “Jaan hai to jahaan hai. If there is a man then there is a story. Every man is a moving story. Batras and Gapashtak are also part of the three-fourth water element from which this world is made. How will the world run without a story. Katha Kosh records all the good and bad shadows of everyone's good deeds and bad deeds, be it in a poem or a story, it is the Praja Kosh of the people in the story. Akshay deposit account of our Manisha.”1 It can be said that the story is the most popular genre among the genres of Hindi prose. The reason for this is that the story is related to the life of the individual and the society. In the words of Anamika - “The novel is a big battlefield or playground, in which different classes, castes, genders, sects try their side, but the story also creates a counter-world of selected moments. The quickness of the story calls for the skill of miniature painting—it is not so easy to create focus in a small space.”2
Abstract in Hindi Language:
‘अनामिका’ का एक मात्र कहानी संग्रह ‘प्रतिनायक’ विद्या प्रकाशन, कानपुर से सन् 1979 में प्रकाशित है। इस संग्रह में कुल 11 कहानियाँ हैं। अभिषेक कश्यप द्वारा सम्पादित पुस्तक अनामिका: एक मूल्यांकन में अनामिका कहानी के भविष्य पर अपने विचार व्यक्त करते हुए कहती हैं-“जान है तो जहान है। आदमी है तो कहानी है। हर आदमी एक चलती-फिरती कहानी तो है ही। बतरस और गपाष्टक भी उस तीन चैथाई जल-तत्व का हिस्सा है, जिससे यह दुनिया बनी है। बिना कहानी की दुनिया चलेगी भी कैसे। नेकियाँ-बदनामियाँ सबकी सब भली-बुरी परछाइयाँ कथा कोष ही दर्ज करता है, कविता में हो या कहानी में वही जनता का प्रजा-कोष है कहानी में। हमारी मनीषा का अक्षय जमा खाता।”1 कहा जा सकता है कि हिंदी गद्य की विधाओं में कहानी ही सर्वाधिक लोकप्रिय विधा है। इसका कारण है कहानी का व्यक्ति-समष्टि जीवन से जुड़ा होना। अनामिका के शब्दों में-“उपन्यास एक बड़ी युद्धभूमि या लीलाभूमि है, जिसमें अलग-अलग वर्ग, वर्ण, लिंग, सम्प्रदाय अपना पक्ष आजमाते हैं, पर चुनिंदा क्षणों का एक प्रतिसंसार तो कहानी भी रचती है। कहानी की क्षिप्रता मिनिएचर पेंटिंग का कौशल चाहती है-थोड़े से स्पेस में फोकस पैदा करना इतना आसान नहीं।”2
Keywords: आर्थिक संकट, अनीश्वरवाद, व्यक्ति-समष्टि, फोरमैन, एस.डी.ओ.।
References
अभिषेक कश्यप, अनामिका: एक मूल्यांकन, सामयिक बुक्स, नयी दिल्ली, प्र.सं. 2013, पृ. 497
वही, पृ. 490
अनामिका, प्रतिनायक, बिहार ग्रंथ कुटीर, पटना, 1979, पृ. 04
वही, पृ. 15
वही, पृ. 15
वही, पृ. 16-17
वही, पृ. 27
वही पृ. 32
डॉ. कृष्णा पाटील, अनामिका की साहित्य यात्रा, विद्या प्रकाशन, कानपुर, 2018, पृ. 181
वही, पृ.36
अनामिका, प्रतिनायक, बिहार ग्रंथ कुटीर, पटना, 1979, पृ. 54
वही, पृ. 58
वही, पृ. 12