Non-Violence in Indian Philosophical Tradition: A Comparative Study of Jain and Gandhian Perspectives

भारतीय दार्शनिक परंपरा में अहिंसा: जैन और गांधी दृष्टि का तुलनात्मक परीक्षण

Authors

  • Dr. Amit Chamoli Professor and Head Department of History, Jayoti Vidyapeeth Women’s University, Jaipur, Rajasthan (India)
  • Anil Kumar Research Scholar, Department of History, Jayoti Vidyapeeth Women’s University, Jaipur, Rajasthan (India)

DOI:

https://doi.org/10.53573/rhimrj.2025.v12n3.025

Keywords:

Non-violence, Jain philosophy, Mahavira, Gandhian philosophy, Satyagraha

Abstract

In the Indian philosophical tradition, non-violence (ahimsa) has been regarded as the highest moral ideal. In Jain philosophy, ahimsa is considered the fundamental principle of religion. Its definition is not confined to the prohibition of physical violence but extends to mental and verbal conduct as well. In the teachings of Mahavira, ahimsa is presented as an essential condition for self-restraint, compassion, and the attainment of liberation (moksha). In contrast, Mahatma Gandhi did not treat ahimsa merely as a spiritual practice but transformed it into an active instrument of social and political change. For him, non-violence was a means to realize truth and to establish a just social order, reflected in movements like Satyagraha, Non-Cooperation, and Quit India. This study undertakes a comparative analysis of Jain and Gandhian perspectives on non-violence. In Jain thought, the goal of ahimsa is individual self-purification and liberation, while in Gandhian philosophy its purpose lies in establishing social equality, freedom, and peace. Both traditions regard truth, compassion, and self-restraint as foundational values, yet they differ significantly in application and purpose. In the contemporary global context—where humanity is grappling with violence, wars, and environmental crises—both Jain and Gandhian approaches to ahimsa remain highly relevant for rebuilding peace, coexistence, and human values.

Abstract in Hindi Language: भारतीय दार्शनिक परंपरा में अहिंसा को सर्वोच्च नैतिक आदर्श के रूप में प्रतिष्ठित किया गया है। जैन दर्शन में अहिंसा को धर्म का मूल तत्व मानते हुए इसकी परिभाषा केवल शारीरिक हिंसा के निषेध तक सीमित नहीं है, बल्कि यह मानसिक और वाचिक आचरण तक विस्तृत होती है। महावीर के उपदेशों में अहिंसा आत्मसंयम, करुणा और मोक्षप्राप्ति की अनिवार्य शर्त के रूप में प्रतिपादित है। इसके विपरीत, महात्मा गांधी ने अहिंसा को केवल आध्यात्मिक साधना न मानकर सामाजिक और राजनीतिक परिवर्तन का सक्रिय उपकरण बनाया। उनके लिए अहिंसा सत्य की प्राप्ति और न्यायपूर्ण समाज-व्यवस्था की स्थापना का साधन थी, जिसका व्यावहारिक स्वरूप सत्याग्रह, असहयोग और भारत छोड़ो आंदोलन जैसे आंदोलनों में परिलक्षित हुआ। प्रस्तुत शोध में जैन और गांधी, दोनों के अहिंसा-विचारों का तुलनात्मक अध्ययन किया गया है। जैन दृष्टि में अहिंसा का लक्ष्य व्यक्तिगत आत्मशुद्धि और मोक्ष है, जबकि गांधीवादी दृष्टिकोण में इसका प्रयोजन सामाजिक समानता, स्वतंत्रता और शांति की स्थापना है। दोनों ही परंपराएँ सत्य, करुणा और आत्मसंयम को मूल आधार मानती हैं, किंतु इनके अनुप्रयोग और प्रयोजन में अंतर स्पष्ट दिखाई देता है। वर्तमान वैश्विक संदर्भ में, जहाँ मानवता हिंसा, युद्ध और पर्यावरणीय संकटों से जूझ रही है, वहाँ जैन और गांधी दोनों की अहिंसा-दृष्टि शांति, सहअस्तित्व और मानवीय मूल्यों के पुनर्निर्माण के लिए अत्यंत प्रासंगिक सिद्ध होती है।

Keywords:  अहिंसा, जैन दर्शन, महावीर, गांधी दर्शन, सत्याग्रह

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https://ijcrt.org/papers/IJCRT22A6733.pdf

https://www.arihantainstitute.org/blog/1-gandhi-s-jain-journey-the-role-of-jain-thought-and-practice-in-the-making-of-the-mahatma

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Published

2025-03-31

How to Cite

Chamoli, A. ., & Kumar, A. (2025). Non-Violence in Indian Philosophical Tradition: A Comparative Study of Jain and Gandhian Perspectives : भारतीय दार्शनिक परंपरा में अहिंसा: जैन और गांधी दृष्टि का तुलनात्मक परीक्षण. RESEARCH HUB International Multidisciplinary Research Journal, 12(3), 167–171. https://doi.org/10.53573/rhimrj.2025.v12n3.025